Dzień kobiet od jakiegoś czasu wywołuje mieszane uczucia. Przez wielu jest uważany za relikt poprzedniej epoki. Z okazji tego dnia warto jednak zwrócić szczególną uwagę na obecność kobiet w, zdominowanej przez mężczyzn, branży IT. Wbrew pozorom kobiet w IT jest całkiem sporo, a ich liczba sukcesywnie rośnie. Doskonałym przykładem jest firma Commvault, będąca globalnym liderem w dziedzinie rozwiązań do tworzenia kopii zapasowych i odtwarzania danych oraz zarządzania danymi w środowiskach hybrydowych. Na stanowiskach managerskich są tu kobiety, które świetnie się odnajdują w trudnych tematach IT i strukturach korporacyjnych.
Jedną z nich jest Marta Kin, która od maja 2019 zajmuje stanowisko Marketing Director, EMEA Emerging Markets, Commvault. Jest odpowiedzialna między innymi za planowanie i wdrożenie strategii marketingowej dla marki Commvault w regionie, który obejmuje blisko 40 krajów Europy środkowo-wschodniej, Środkowego Wschodu oraz Afryki. W Commvault pracuje od 2014 roku, wcześniej pełniła obowiązki Senior Marketing Managera Central and East Europe.
Zarządzanie tak dużym i zróżnicowanym regionem to ciężka praca wymagająca licznych kontaktów z dużą liczbą ludzi reprezentujących różne kultury i specyfikę pracy. Umiejętność ich zrozumienia i znalezienie odpowiedniego podejścia to kluczowy aspekt mojej codziennej pracy. Lubię poznawać nowych ludzi, bez tej cechy nie odnalazłabym się na obecnym stanowisku. – mówi Marta Kin
Praca z ludźmi to także codzienność Darii Wosztyl, District Channel Managera – Commvault. Jest ona odpowiedzialna za kontakty z partnerami. Kontrahenci cenią ją za kompetencje oraz skuteczne i szybkie rozwiązywanie wszelkich problemów. Z wyzwaniami radzi sobie z uśmiechem na ustach, którym zaraża wszystkich dookoła.
Moja ulubiona strategia to „Win win”, to moje motto. Zawsze staram się działać w taki sposób aby wszystkie strony były zadowolone. W tej branży niezmiernie ważne są długoterminowe relacje, ich nawiązywanie i utrzymywanie to mój priorytet. W ostatnich latach coraz więcej kobiet pojawia się w branżach zdominowanych wcześniej przez mężczyzn. Branża IT to nadal męski świat jednak dziś nikt nie patrzy na nas, kobiety, z góry, jesteśmy równoprawnymi partnerami do rozmów. – Powiedziała Darii Wosztyl.
Kolejnym przykładem kobiety, która doskonale odnalazła się w męskim świecie IT jest reprezentantka sił sprzedażowych, Anna Rydel, Senior Sales Engineer – Commvault Polska, która tak skomentowała swoją dotychczasową karierę w branży IT:
Patrząc na moją karierę w branży IT, mam świadomość, że najtrudniej było zdobyć odpowiedni poziom pewności siebie.
Potrzebowałam czasu aby uświadomić sobie że cechy zasadniczo kobiece, takie jak dostrzeganie potrzeb innych ludzi, wrażliwość, cierpliwość i chęć znalezienia kompromisu, to cechy tak samo niezbędne w biznesie IT jak wiedza techniczna. Cechy te pomagają w utrzymaniu równowagi w rozwoju biznesu i technologii. Studiowałam Metody Ilościowe i Systemy Informatyczne i podczas mojej wczesnej kariery próbowałam udowodnić, że jestem tak samo dobra jak moi koledzy. Chciałam udowodnić sobie, że zatrudniono mnie ze względu na wartość jaką wnoszę do firmy, a nie ze względu na parytet płci. Zrozumiałam, że wyjście ze strefy komfortu przy jednoczesnym zrozumieniu, że nie mamy nic do stracenia pozwala nam być sobą i zwiększa szansę na sukces. Zrozumiałam, że moi koledzy, klienci i partnerzy chcą mnie wysłuchać ze względu na to co mam do powiedzenia jako ekspert, a nie dlatego, że jestem kobietą. Był to prawdziwy punkt zwrotny, dało mi to większą pewność siebie, poczucie uczestnictwa w tym co dziej się w firmie oraz zwiększyło mój autorytet. Cieszę się, że mogę pokazać innym kobietom, że nie muszą być tylko słuchaczami, że powinny z dumą dzielić się wiedzą i pokazywać swój punkt widzenia, oraz wpływać na szybko zmieniający się świat IT. Największe bariery, jakie widzę, tkwią w nas samych, a ich przezwyciężenie i zaufanie do naszej intuicji daje nam szansę pójścia własną drogą, pomimo otaczających nas stereotypów. Anna Rydel, Senior Sales Engineer – Commvault Polska